Fair trade po Česku

Publikováno: 13. 4. 2023

„Zemědělci a obchodní řetězce se přou o to, kdo může za vysoké ceny potravin.“

Český rozhlas 1 – Radiožurnál.

Odpolední publicistika, 11. 4. 2023, 10:35–19:50min (on-line).

Fair trade po Česku

Pokud vyjdeme ze včerejší tiskové zprávy (https://www.akcr.cz/txt/obchodni-retezce-vytlacuji-tradicni-ceske-znacky-agrarni-komora-cr-se-obratila-na-uohs), obrátila se Agrární komora na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže s podnětem na přezkoumání vlivu obchodních řetězců na spotřebitelské ceny potravin, a to zejména proto, že z jejich vysoké výše byli v předešlých dnech opakovaně viněni producenti potravin či dokonce sami zemědělci, tedy prvovýrobci.

Praktiky obchodních řetězců, které ovládají tři čtvrtiny českého trhu s potravinami určenými k rychlé spotřebě, však tlačí producenty k nižším nákupním cenám (někdy ve prospěch vyššího celkového obratu), navíc je však připravují o možnost propagovat a hájit vlastní značku – finální výrobek totiž putuje do regálů a chladicích boxů pod privátní značkou řetězce (Pilos, Clever, Jarmark a další) a identita značky tak strádá.

Současná ekonomická situace navíc řetězcům argumentačně „hraje do karet“. Privátní značky tlačí odkupní ceny dolů, aby si zachovaly své procento zákazníků, případně jejich počet navýšily. Producenti potom těžko mohou nabízet dobré ceny prvovýrobcům – a ti někdy dokonce s podnikáním končí, zaznamenán je např. radikální úbytek ovocných sadů, klesají sadební plochy brambor a např. o výkupních cenách mléka by mohl vzniknout samostatný článek. Namísto cesty k potravinové soběstačnosti, nebo alespoň jejímu posílení v některých segmentech, se tak pohybujeme v českém zemědělství úplně opačným směrem.

Skepse vůči tomu, že se Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže podaří chování obchodních řetězců „usměrnit“, mne vede jakožto jihočeského patriota k zamyšlení, zda by ty tzv. „privátní značky“ neměly mít do budoucna legislativně zakotvenu povinnost alespoň malým logem „zpřítomnit“ producenta, který pro ně zboží vyrobil. Abych měl jako spotřebitel jistotu, že kupuji „ten svůj“ jogurt, tvaroh, sýr, anebo „to svoje“ máslo nebo uzené maso, ovoce aj. Zkrátka, že nákupem opravdu podporuji místního prvovýrobce nebo regionální značku. Namísto dohadů o tom, kdo může za vysoké ceny potravin, bychom tak možná konečně dospěli aspoň k částečně férovému obchodu. A přestali bychom našeho spotřebitele vychovávat jen cenou. Ve světovém měřítku se to u některých produktů již daří…

Autor: Tomáš Veber, RAK JK